قطعه Gabriel’s Oboe اثر جاودان انیو موریکونه
مأموریت (The Mission) فیلمی بریتانیایی در ژانر درام دورهیتاریخی محصول ۱۹۸۶ به کارگردانی رولند جافه است. رابرت دنیرو، جرمی آیرونز و لیام نیسون از بازیگران این فیلم هستند. از خلاصه داستان این فیلم میگذرم و مستقیم میروم سراغ موسیقی شاهکار این فیلم که ساختهی انیو موریکونه بزرگ است.
موسیقی متن فیلم The Mission یکی از برترین آثار انیو موریکونه و همینطور تاریخ سینماست. انیو موریکونه برای موسیقی این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم سال شد اما متاسفانه در لیست رقیبان این شاهکار، فیلم موزیکال نزدیک نیمهشب (Round Midnight) بود که با توجه به ژانر و موضوع موسیقایی خود در نهایت موفق شد جایزه را از آن خود کند و این بدشانسی یکی از دلایلی است که موریکونه در زمان اوج خود که آثار ارزشمند و جاودانی میساخت موفق به کسب این جایزه نشد. اما موریکونه جایزه گلدن گلوب و بفتا بهترین موسیقی فیلم را برای این فیلم کسب کرد.
این اثر موریکونه توسط بنیاد فیلم آمریکا یا اِیافآی در فهرست ۱۰۰ سال موسیقی متن، به عنوان بیست و سومین موسیقی برتر تاریخ سینما انتخاب شده است. اُبوای گابریل یا Gabriels Oboe از موسیقی متن این فیلم یکی از برترین آثار انیو موریکه و شاهکارهای جاودان موسیقی فیلم است و در این نوشته میخواهم به این شاهکار موریکونه بزرگ بپردازم.
این قطعه به شکل عجیبی زیبا آغاز میشود و در ادامه از زیبایی آن کاسته که نمیشود هیچ، میرود و میرود و میرسد به کمال. این کار از هر کسی بر نمیآید باید حتماً یک نابغه و استاد موسیقی باشد. این جادوی واقعی موسیقی است که قلب و روح آدمی را پاک میکند و ما را میبرد به دورترین جای خیال، عمیقترین ژرفای وجودمان و بالاترین ارتفاعی که روح میرود. حتی اگر اُبوای گابریل را اتفاقی هم بشنوم، حداقل مدت زمانی که آن را گوش میکنم یک ساعت است، یادم میآید که شده از ظهر تا غروب هم به آن گوش کنم. نمیدانم چند بار این قطعه را گوش دادهام ولی یک چیز را میدانم آن هم این که به اندازه کافی به آن گوش نکردهام.
اُبوا سازی بادی چوبی یا از مواد مصنوعی است که از طریق ساز قرون وسطلایی شاوم (Shawm) بعد از جنگهای صلیبی به اروپا آورده شدهاست و ریشه در ساز ساز بادی باستانی ایرانی سُرنا دارد. موتزارت، باخ و ریچارد اشتراوس از آهنگسازانی هستند که برای این ساز کنسرتو نوشتهاند، نواختن اُبوا از دیگر سازهای بادی دیگر مانند فلوت و کلارینت دشوارتر است و مهارت زیادی نیاز دارد. اُبوای گابریل به احتمال زیاد محبوبترین و مشهورترین آهنگ این ساز باشد، این قطعه بارها توسط هنرمندانی دیگر نظیر سارا برایتمن، یو-یو ما، هولی گورنیک، راسل واتسون و خیلی بیشتر مجدداً ضبط و منتشر شدهاست. سارا برایتمن خواننده خوشصدا و برجسته از موریکونه خواهش کرد تا اجازه دهد برای آهنگ خود “Nella Fantasia” شعر را بر روی این موسیقی قرار دهد. این اثر محبوب توسط خود موریکونه بارها برای ارکستر تنظیم و اجرا شدهاست.
در ادامه سکانس فوق العاده این آهنگ را در فیلم، اجرای زنده این آهنگ با رهبری خود انیو موریکونه و همچنین اجرای گوشنواز هنریک گلدشمیت از این قطعه را تماشا میکنیم. پیش از این یک قطعه از برترین آثار موریکونه به نام Il colore dei suoi occhi از موسیقی فیلم La disubbidienza را در موزیک گیک معرفی کردیم، با ما همراه باشید تا شاهکارهای موریکونه را با هم مرور کنیم و برای کمک به ما بگویید که کدام اثر این آهنگساز برای شما بهترین است؟
اگر میخواهید بیشتر عاشق موریکونه بشوید،حتما فیلمهای جوزپه تورناتوره و سرجیو لئونه را حتما مشاهده کنید.روحش شاد و در آرامش ابدی
حدود ده سالی میشه که کارهای انیو رو با دقت دنبال می کنم
و به راحتی می گم که عاشقشون هستم
پیش از اون فقط ونجلیس و گاهی کلاسیک غربی گوش می کردم
اما حالا فقط انیو موریکونه
حتی اگه بخوام فیلمی هم ببینم چه بهتر که آهنگسازش انیو موریکونه باشه
اما من بیشتر آهنگ Sentimental از فیلم زیبای I come Icaro که در ایران با نام ترور ترجمه و دوبله شده و نیز تم اصلی موسیقی متن فیلم دسته سیسیلی ها رو دوست دارم و هر روز …. هر روز یک بار حداقل گوش میکنم
تو هر حالتی که باشم …. خوبم می کنه
ممنونم علی عزیز بابت معرفی این آهنگ و دیدگاه شما
موریکونه واقعا کاراش دلنشینه برای من و چه میکنه با این اٌبوا هم در این قطعه و هم در موسیقی هملت(البته هملت ورژن ویولونش هم خیلی حس عجیبی داره) و مرسی که اجرای گلدشمیت رو گذاشتی ماهان عزیز
ممنون از دیدگاهت محمد عزیز